براي صادرات پسته، نياز به اخذ مجوزهاي مربوطه، فراگيري زبان و اصطلاحات بازرگاني، قوانين، بازاريابي، ايجاد ارتباطات و برخي اقدامات ديگر داريد. در اين مطلب درباره صادرات پسته و چگونگي اخذ مجوز با شما صحبت خواهيم كرد.
صادرات را چگونه شروع كنيم؟
«از كجا صادرات را شروع كنيم؟»اين پرسش در ذهن بسياري از صاحبان كسبوكار، مديران شركتها و حتي افراد معمولي جامعه است. به دنبال اين سوال، چندين سوال ديگر نيز شكل ميگيرد.
مجموعه اين سوالات به ما نشان ميدهد كه آموزش صادرات موضوعي است كه بايد قبل از هر اقدامي به آن فكر كنيم. واقعيت آن است كه بسياري از افراد كه آشنايي چنداني با اين موضوع ندارند، مراحل انجام صادرات را يك كار معمولي و ساده ميدانند.
در حالي كه صادرات يك فرايند چند مرحلهاي بوده كه امكان دارد شما در يك يا چند مرحله از آن بتوانيد نقش ايفا كنيد. يك صادركننده بايد نكات زيادي را مدنظر داشته باشد. آن چيزي كه صادرات را پيچيده و البته جذاب ميكند، بينالمللي بودن آن است. همين مساله اطلاع از مقررات بينالملي، فرهنگ، زبان و ساير ويژگيهاي ملل ديگر را ضروري ميكند.
ما در اين مقاله تلاش كردهايم تا به پرسش مهم «چگونه وارد عرصه صادرات شويم؟» پاسخ دهيم. ضمن آنكه در انتها، صادرات به 15 كشور مهم را مورد بررسي قرار دادهايم كه شما با ورود به لينكهاي مرتبط هر كدام از آنها، به اطلاعات بسيار مفيدي دست پيدا خواهيد كرد.
چگونه كالايي را صادر ميكنيد؟
در حالي كه اكثر ما يك ديدگاه ثابت و كلي از صادرات داريم، اما بايد گفت كه اين كار به روشهاي مختلفي صورت ميگيرد كه هر كدام از اين روشها مزايا و معايب خاص خود را دارند. نميتوان شرايط تمام صادركنندگان و فعالان اقتصادي را يكسان در نظر گرفت.
هر كدام از آنها بسته به شرايطي كه دارند ميتوانند يكي از شيوههاي مرسوم صادرات كالا را انتخاب كنند. از آنجا كه اين مرحله اولين گام براي آغاز فرايند تجارت بوده، بنابراين بايد به دقت در خصوص انتخاب يك راه مناسب جهت صادرات تصميمگيري كرد.
ممكن است شما با توجه به شرايطي كه داريد، شخصا به صورت مستقيم اين كار را انجام دهيد يا برعكس، از طريق شركتهاي واسطهاي دست به صادرات بزنيد. براي تصميمگيري در اين خصوص مقاله زير به شما بسيار كمك خواهد كرد.
دريافت كارت بازرگاني
آن دست از اشخاص حقيقي و حقوقي كه به صورت غيرمستقيم و با واسطه اقدام به صادرات كالا ميكنند، معمولا نيازي به گرفتن كارت بازرگاني ندارند. كارت بازرگاني مجوزي حقوقي بوده كه دارندگان آن ميتوانند اقدام به دادوستد و تجارت كالا كنند.
بنابراين داشتن آن براي بازرگانان و صادركنندگان، حكم داشتن مجوز يك صنف خاص را دارد. صدور كارت بازرگاني مراحل، شرايط و مدارك خاص خود را لازم دارد كه نياز است از قبل با آن آشنايي كامل داشته باشيد.
در فرايند صدور كارت بازرگاني برخي سازمانها و نهادها دخيل بوده كه مهمترين آنها اتاق بازرگاني است. علاوه بر اين نهاد، سازمانهاي ديگري از جمله سازمان توسعه تجارت نيز در صدور كارت هر يك به نحوي دخيل هستند.
كارتهاي بازرگاني داراي انواع مختلفي بوده كه هر كدام از آنها كاركردهاي خاص خود را دارند و ممكن است فرايند صدورشان متفاوت از بقيه باشد. با اين حال، معمولا مهمترين دغدغه فعالان اقتصادي براي گرفتن اين كارت، عدم آشنايي با روند و فرايندهاي مختلف آن بوده كه در مقاله زير به صورت مفصل به آن اشاره كردهايم.
قوانيني كه بايد بدانيد
در انجام هر كاري يادگيري نكات و مقررات حقوقي و الزامات قانوني مربوط به آن بسيار اهميت دارد كه مقوله صادرات كالا نيز از آن مستثني نيست. از آنجا كه تجارت با تعاملات بينالمللي گره خورده، بنابراين نياز است كه صادركنندگان به خوبي با نكات مهم تجارت بينالملل آشنا باشند تا كمتر در معرض دعاوي حقوقي قرار بگيرند.
در اين خصوص دهها مورد آييننامه، قانون و قرارداد حقوقي وجود دارد كه بهتر است قبل از شروع فرايند صادرات كالا، آنها را با دقت مطالعه كنيد. ضمن آنكه يك صادركننده موفق و به طور كل يك بازرگان كاركشته، همواره بايد از دستورالعملها، رويهها و فرايندهاي جديد اداراي كه توسط نهادهاي عموما دولتي صادر ميشود، آشنايي كامل داشته باشد.
با اين حال، در مطلب زير به مهمترين قوانيني كه يك صادركننده بايد به آنها تسلط داشته باشد، اشاره كردهايم.
سازمانهاي درگير با صادرات را بشناسيد
سازمانها و نهادهاي مختلفي در زمينه تجارت و بازرگاني وجود دارند كه بهتر است با آنها ارتباط داشته باشيد. برخي از آنها به شما خدماتي را جهت صادرات كالا انجام ميدهند.
به عنوان مثال، اتاق بازرگاني نقش كليدي را در فرايند صادر كردن كارت بازرگاني دارد يا آنكه كنسولگريهاي ايران در ساير كشورها ميتوانند به شما در بازاريابي صادراتي كمك كنند.
بنابراين بسته به موارد مختلف ميتوانند در يكي از مراحل و زنجيره صادراتي به شما كمك كنند. بهتر است با اين دست نهادها و افراد كليدي آنها ارتباط برقرار كرده و شبكهسازي كنيد. نهادهاي صادراتي طيفي از سازمانهاي دولتي، تعاوني، خصوصي و تشكلها را دربر ميگيرد.
ضمن آنكه بهتر است معمولا اخبار، رويدادها و تحولات مربوط به اين سازمانها را پيگيري كنيد. براي اطلاع دقيق از اين نهادها و خدمات هر كدام از آنها، مقاله زير را مطالعه كنيد.
با چگونگي بازاريابي صادراتي آشنا شويد
بعد از آنكه براي صادرات به روش مستقيم و بدون واسطه عزم خود را جزم كرديد، اكنون وقت آن است كه براي كالاهاي خود در كشور مقصد مشتري پيدا كرده يا به عبارتي بازاريابي صادراتي انجام دهيد.
بازاريابي صادراتي اولين محك جدي براي شناخت بازار كشور مقصد و آشنايي با كليات آن است. حتي امكان دارد بعد از اين اقدام از صادرات كالا به آنجا منصرف شده يا محصولات ديگري را ارسال كنيد.
بازاريابي بينالملل از آن جهت پيچيده بوده كه فاكتورهاي متعددي از قبيل فرهنگ و آداب و رسوم، قوانين كشور مقصد، قوانين بينالمللي تجاري، وضعيت بازار كشور مقصد و بسياري نكات ديگر در آن دخيل هستند. انجام اين كار ميتواند به روشها و چارچوبهاي مختلفي صورت بگيرد كه در مقاله بازاريابي صادراتي به آن پردختهايم.
به رويههاي گمركي و ترخيص كالا مسلط باشيد
فرايندهاي گمركي و ترخيص كالا يكي از اصليترين اقداماتي است كه يك بازرگان بايد در صادرات يا واردات كالا انجام دهد. ترخيص كالا فرايندي است كه طي آن ورود يا خرج يك كالا به يك مقصد خاص قانوني خواهد شد. در غيراينصورت آن كالا قاچاق محسوب خواهد شد.
بنابراين اطلاع از رويهها و فرايندهاي انجام كار در اين نهاد، براي صادركنندگان بسيار حياتي خواهد بود. به محض ورود كالا به گمرك تا لحظه خروج كالا از آن، فرايندهاي مختلفي رخ خواهد داد. ممكن است فرايند ترخيص برخي از كالاها داراي رويههاي متفاوتي بوده يا آنكه به مجوزهاي بيشتري نياز داشته باشند.
گاه محمولههاي برخي از بازرگانان تازه كار به علت عدم آشنايي با فرايندها، براي مدتها در انبارهاي گمرك خاك خواهند خورد يا فاسد ميشوند. براي اطلاع از فرايندها و نكات مربوط به ترخيص كالا، مطلب زير را مطالعه كنيد.
نكات مربوط به بيمه را بدانيد
بسياري از محمولههاي صادراتي در بين راه بنا به دلايل مختلف ممكن است از بين رفته يا آنكه ديگر قابل استفاده نباشند. هر كدام از راههاي جادهاي، دريايي، هوايي و ريلي خطرات خاص خود را به همراه دارند.
ضمن آنكه برخي از كالاها ممكن است بنا به دلايل ديگري همچون طولاني شدن فرايندهاي گمركي يا موارد ديگر ارزش خود را از دست بدهند. بيمههاي بار صادراتي هر كدام داراي تفاوتها و شباهتهايي با يكديگر هستند.
به عنوان مثال، برخي از آنها صرفا يك سري خطرات عمومي را پوشش ميدهند. اما در عوض برخي ديگر، تعداد قابل توجهي از خطرات را پوشش ميدهند كه به طبع قيمت آنها نيز متفاوت است. ضمن آنكه به طور كل بيمهنامهها برخي خطرات خاص را پوشش نميدهند.
همچنين در اين خصوص بايد با برخي اصطلاحات رايج و بار معنايي آنها آشنا باشيد. مطلب زير حاوي مهمترين نكات بيمه بار صادراتي است.
چگونگي حمل و نقل كالا
همانطور كه اشاره شد براي حمل كالا معمولا روشهاي مختلفي از قبيل جادهاي، هوايي، ريلي و دريايي وجود دارد كه انتخاب آنها براي صادرات كالا به فاكتورهاي متعددي بستگي دارد. هر روش مزايا و همچنين معايب خاص خود را داشته و نميتوان گفت بهترين روش حمل كالا در صادرات كدام است.
روشهاي حمل كالا را ميتوان از منظر ميزان مسئوليت و صادركننده در حمل كالا نيز تقسيمبندي كرد كه اشاره به روشهاي كرير و فورواردر دارد. اين دو روش به لحاظ نحوه ارسال كالا، هزينهها و مسئوليتهاي حمل، با يكديگر تفاوتهايي دارند.
در انتخاب روش حملونقل كالا براي صادرات، بايد به نكات مختلفي توجه كرد تا كالاي مورد نظر بدون هيچگونه كاهش ارزش به مقصد برسد. به عنوان مثال، ممكن است كشتي و حملونقل دريايي مناسب حمل برخي كالاها نباشد يا برعكس. با مطالعه مطلب زير مهمترين نكات را در خصوص روشهاي حمل كالاي صادراتي بدانيد.
به اصول مكاتبات بازرگاني خارجي مسلط باشيد
تجارت ملزم به برقراري ارتباطات با اشخاص و شركتهاي خارجي است. بنابراين بايد كاملا به زبان، فرهنگ، آداب و رسوم و قوانين كشور هدف آشنايي داشته باشيد. از اين مساله مهمتر، اصول و قواعد حاكم بر روابط تجارت بينالملل است.
مكاتبات تجاري مهمترين شيوه برقراري ارتباطات تجاري شكل ميدهند كه خود به روشهاي مختلفي از جمله نامهنگاري، ارسال ايميل، شبكههاي اجتماعي و برخي روشهاي ديگر تقسيمبندي ميشود. از طرفي، در مكاتبات بازرگاني خارجي بايد به چگونگي عقد قراردادهاي تجاري بينالمللي و در نظر گرفتن قوانين اين حوزه توجه كرد. مقاله زير حاوي نكات مهمي در خصوص مكاتبات بازرگاني خارجي است.
يادگيري اصطلاحات مهم بازرگاني خارجي
با تسلط بر زبان تجارت بينالملل از آن جهت اهميت دارد كه هر كدام از آنها داراي بار معنايي و حقوقي خاص خود هستند. در واقع هر يك از اين اصطلاحات داراي تعريف خاص خود بوده كه در عقد قراردادهاي تجاري يا بسياري از موارد ديگر بايد به آنها توجه كرد.
اين اصطلاحات دهها مورد از واژگان تجارت بين الملل را در بر ميگيرد كه يك بازرگان كاركشته بايد به تعداد قابل توجهي از آنها مسلط باشد. برخي از اين اصطلاحات مربوط به گمرك و ترخيص كالا، برخي ديگر مرتبط با حملونقل كالا يا مسائل بانكي و ارزي است.
يكي از مهمترين مباحث در اين خصوص، بحث اينكوترمز بوده كه به يك سري قواعد در زمينه صادرات كالا اشاره دارد. مقاله زير به تعريف و بار معنايي بسياري از واژگان و اصطلاحات بازرگاني خارجي اشاره كرده است.
منبع: https://alobiz.com/blog/How-to-Export-Goods/
نقل و انتقالات ارزي را چگونه انجام دهيم؟
تبادلات بانكي و نقلوانتقال ارزي يكي از مهمترين بخشهاي زنجيره صادراتي است. چرا كه صادركننده نياز دارد با اصول بانكداري بينالملل و حقوق بينالملل به خوبي آشنا باشد. تفاوتهاي حقوقي و بانكي ميان كشورهاي مختلف را درك و شناسايي كند.
خصوصا آنكه كشورمان سالها است كه با تحريمها دست و پنجه نرم ميكند و اين موضوع حساسيت تبادلات بانكي را دو چندان ميكند. از طرف ديگر صادركنندگان نياز به تامين ارز و مباحثي همچون تعهد ارزي دارند. اين در حالي است كه نوسانات چند سال اخير بازار ارز باعث ايجاد مشكلاتي در اين خصوص براي تجار و بازرگانان شده است.
در نقلوانتقال ارزي روشهاي مختلفي جهت تبادل پول و پرداخت وجود دارد كه هر كدام از اين روشها داراي ريسكهاي متفاوتي براي خريدار و فروشنده است. انتخاب و توافق بين خريدار و فروشنده جهت انتخاب يكي از اين روشها بستگي به فاكتورهاي متعددي دارد. در لينك زير به صورت مفصل در خصوص روشهاي نقلوانتقال ارزي صحبت كردهايم.
راهنماي جامع صادرات به 15 كشور پرطرفدار
ما در 15 مقاله جداگانه، صادرات به كشورهاي مختلف را مورد بررسي قرار دادهايم. در اين مطالب به مهمترين اطلاعاتي كه براي يك صادركننده يا تاجر تازهكار ايراني مورد نياز باشد، اشاره شده است.
از جمله اين اطلاعات ميتوان به وضعيت سياسي، اجتماعي، فرهنگي و اقتصادي كشور مربوطه و تاثير اين فاكتورها بر تجارت و صادرات با آن كشور در كنار ميزان و نحوه تجارت با جهان و ايران اشاره كرد.
برخي از اين كشورها جزء اتحاديه اقتصادي اوراسيا بوده كه در تجارت با ايران از مزيت و اولويت بيشتري برخوردار هستند. برخي ديگر از كشورها نيز شامل كشورهاي همسايه و آسيايي است. به طور اكثرا اين كشورها جزء مقاصد اصلي كالاهاي صادراتي ايران هستند.